0,00 €
Ostoskori Päivitä

Ei tuotteita

Moottoriöljyjen luokitukset (2-tahtimoottorit)

Tärkeimmät 2T moottoriöljyjen luokitukset ovat amerikkalainen API (American Petroleum Institute), perämoottoreille NMMA (National Marine Manufacturers Association), japanilainen JASO (Japanese Automobile Standards Organization) ja kansainvälinen ISO (International Organization for Standardization)
API-luokitus
  • TA (aikaisemmin TSC-1) - mopot, ruohonleikkurit, pienet generaattorit ja muut moottorit, joilla taipumusta karstoittumisesta johtuvaan nakutukseen ja pakokanavien tukkeutumiseen. Ei nykyisin käytössä.
  • TB (aikaisemmin TSC-2) - skootterit, moottoripyörät ja muutamat moottorisahat, joilla taipumusta kulumiseen, männänrenkaiden juuttumiseen, nakutukseen ja tehohäviöihin. Ei nykyisin käytössä.
  • TC (aikaisemmin TSC-3) - moottorisahat, moottoripyörät ja moottorikelkat, joilla taipumusta männänrenkaiden juuttumiseen ja karstoittumisesta johtuvan nakutuksen aiheuttamiin vaurioihin. Korvaa TA ja TB luokat.
  • TC-W/TD (aikaisemmin TSC-4) - vesijäähdytteiset perämoottorit, joilla voimakas taipumus nakutuksesta johtuviin vaurioihin. Käytössä vuosina 1960-1988 ja korvattu TC-WII sekä NMMA TC-W3 luokilla.
JASO-/ISO-luokitus
  • JASO FA
  • JASO FB / ISO-L-EGB - alhaisen laatutason öljyjä
  • JASO FC / ISO-L-EGC - japanilaisten moottorivalmistajien minimivaatimus
  • JASO FD / ISO-L-EGD - erinomainen puhtaanapitokyky ja suorituskyky korkeissa lämpötiloissa
NMMA-luokitus (perämoottorit)
  • TC-W3 julkaistiin 1992 ja päivitettiin 1996. Sisältää Mercury, OMC ja Yamaha moottoritestejä polttoaine/öljy-suhteen vaihdellessa 150:1—24:1. Korvaa TC-WII, TC-W ja API TD luokitukset.
  • FC-W on 4-tahtiperämoottoreille ja siinä on esim. autojen moottoriöljyihin verrattuna tiukemmat vaatimukset korroosionsuojalle.
Moottoriöljyjen luokitukset (4-tahtimoottorit)

Tärkeimmät moottoriöljyjen luokitukset ovat amerikkalainen API (American Petroleum Institute), eurooppalainen ACEA (Association des Constructeurs Europeens de l'Automobile) ja kansainvälinen ILSAC (International Lubricant Standardization and Approval Committee)
API-luokitus bensiinimoottorit
  • SA - 1930 ja vanhemmat moottorit helpoissa käyttöolosuhteissa. Ei suorituskykyvaatimuksia eikä tämän luokituksen öljyä pidä käyttää ellei erityisesti moottorinvalmistaja suosittele. Vastaa aikaisempaa ML luokitusta.
  • SB - 1951 ja vanhemmat moottorit helpoissa käyttöolosuhteissa. Kevyt lisäaineistus eikä tämän luokituksen öljyä pidä käyttää ellei erityisesti moottorinvalmistaja suosittele. Vastaa aikaisempaa MM luokitusta.
  • SC - 1967 ja vanhemmat moottorit. Vastaa aikaisempaa MS luokitusta.
  • SD - 1971 ja vanhemmat moottorit. Parempi puhtaanapito, kulumissuoja ja ruosteenestokyky verrattuna SC luokkaan. Korvaa SC luokan.
  • SE - 1979 ja vanhemmat moottorit. Parempi hapettumisenesto, korkeiden lämpötilojen puhtaanapito ja ruosteenestokyky verrattuna SD luokkaan. Korvaa SC ja SD luokat.
  • SF - 1988 ja vanhemmat moottorit. Parempi hapettumisenesto ja kulumissuoja verrattuna SE luokkaan. Korvaa SC, SD ja SE luokat.
  • SG - 1993 ja vanhemmat moottorit. Korvaa SF, SE, SF/CC ja SE/CC luokat.
  • SH - 1996 ja vanhemmat moottorit. Parempi puhtaanapito, hapettumisenesto ja kulumissuoja verrattuna aikaisempiin luokkiin. Korvaa SG ja aikaisemmat luokat.
  • SJ - 2001 ja vanhemmat moottorit. Korvaa SH ja aikaisemmat luokat.
  • SL - 2004 ja vanhemmat moottorit. Korvaa SJ ja aikaisemmat luokat.
  • SM - 2004- moottorit. Korvaa SL ja aikaisemmat luokat.
  • SN - mallivuoden 2011 ja aikaisempien autojen moottoreille. Erikseen polttoaineensäästövaatimus SN Resource Conserving. Parempi polttoainetalous ja suoja pakokaasujärjestelmille sekä sopivuus E85 polttoaineelle.
Moottoriöljyjen API-luokitus (vanha) kaasutinmoottorit
  • ML (Motor Light) - suotuisat ajo-olosuhteet
  • MM (Motor Moderate) - hieman raskaammat ajo-olosuhteet - suurempia ajonopeuksia ja korkeampia moottorin lämpötiloja.
  • MS (Motor Severe) - vaikeammat ajo-olosuhteet; pysäyttämis- ja käynnistämisajoa sekä paljon tyhjäkäyntiä, jolloin moottori joutuu käymään jatkuvasti alilämpöisenä. Tästä aiheutuu sakanmuodostumista sekä sylinterien ja laakerien syöpymistä.
Moottoriöljyjen ACEA A/B-luokitus bensiini- ja dieselmoottoreille
  • A1/B1 - Pitkillä öljynvaihtoväleillä käytettävät bensiinimoottorit sekä henkilö- ja pakettiautojen dieselmoottorit, jotka ovat suunniteltu alhaisen kitkan ja alhaisen viskositeetin öljyille. Sisältää polttoaineensäästövaatimuksen (min 2,5% vs SAE 15W-40 vertailuöljy). Nämä öljyt eivät sovellu käytettäväksi joissakin moottoreissa ja soveltuvuus tarkistettava auton ohjekirjasta.
  • A3/B3 - Korkeatehoiset bensiinimoottorit sekä henkilö- ja pakettiautojen dieselmoottorit pitkillä vaihtoväleillä ja/tai vaativissa käyttöolosuhteissa.
  • A3/B4 - Korkeatehoiset bensiinimoottorit sekä suoraruiskutusdieselmoottorit. Korvaa A3/B3-luokan.
  • A5/B5 - Pitkillä öljynvaihtoväleillä käytettävät bensiinimoottorit sekä henkilö- ja pakettiautojen dieselmoottorit, jotka ovat suunniteltu alhaisen kitkan ja alhaisen viskositeetin öljyille. Sisältää polttoaineensäästövaatimuksen (min 2,5% vs SAE 15W-40 vertailuöljy). A1/B1-luokkaan verrattuna kovemmat vaatimukset öljyn haihtuvuuden sekä moottorin kulumisen ja puhtauden suhteen. Nämä öljyt eivät sovellu käytettäväksi joissakin moottoreissa ja soveltuvuus tarkistettava auton ohjekirjasta.
Huom! A2/B2 poistunut käytöstä ja A4 varattu tulevaisuuden moottoreille
Moottoriöljyjen ACEA E-luokitus raskaan kaluston dieselmoottoreille
  • E4 - Euro I, Euro II, Euro III, Euro IV ja Euro V pakokaasupäästömääräysten mukaiset moottorit erittäin vaativissa käyttöolosuhteissa, esimerkiksi hyvin pitkillä öljynvaihtoväleillä. Soveltuu moottoreihin ilman partikkelisuodatinta ja joihinkin EGR sekä SCR moottoreihin. Soveltuvuus tarkistettava autonvalmistajalta.
  • E6 - Euro I, Euro II, Euro III, Euro IV ja Euro V pakokaasupäästömääräysten mukaiset moottorit erittäin vaativissa käyttöolosuhteissa, esimerkiksi hyvin pitkillä öljynvaihtoväleillä. Soveltuu EGR moottoreihin partikkelisuodattimella tai ilman sekä SCR moottoreihin. E6 laatua suositellaan erityisesti partikkelisuodattimella varustettuihin moottoreihin ja se on suunniteltu käytettäväksi rikkipitoisuudeltaan alhaisen dieselpolttoaineen kanssa. Soveltuvuus tarkistettava autonvalmistajalta.
  • E7 - Euro I, Euro II, Euro III, Euro IV ja Euro V pakokaasupäästömääräysten mukaiset moottorit vaativissa käyttöolosuhteissa, esimerkiksi pitkillä öljynvaihtoväleillä. Soveltuu moottoreihin ilman partikkelisuodatinta ja useimpiin EGR sekä SCR moottoreihin. Soveltuvuus tarkistettava autonvalmistajalta.
  • E9 - Euro I, Euro II, Euro III, Euro IV ja Euro V pakokaasupäästömääräysten mukaiset moottorit vaativissa käyttöolosuhteissa, esimerkiksi pitkillä öljynvaihtoväleillä. Soveltuu moottoreihin partikkelisuodattimella tai ilman sekä useimpiin EGR ja SCR moottoreihin. E9 laatua suositellaan erityisesti partikkelisuodattimella varustettuihin moottoreihin ja se on suunniteltu käytettäväksi rikkipitoisuudeltaan alhaisen dieselpolttoaineen kanssa. Soveltuvuus tarkistettava autonvalmistajalta.
Huom! E1, E2, E3 ja E5 poistuneet käytöstä ja ne voidaan korvata nykyisillä luokilla. E8 varattu tulevaisuuden moottoreille.
API-luokitus dieselmoottorit
  • CA - vanhat moottorit helpoissa käyttöolosuhteissa. Käytössä 1940- ja 1950-luvuilla eikä tämän luokituksen öljyä pidä käyttää ellei erityisesti moottorinvalmistaja suosittele. Vastaa aikaisempaa DG luokitusta.
  • CB - vanhat moottorit helpoissa tai keskiraskaissa käyttöolosuhteissa. Käytössä vuodesta 1949 alkaen vapaasti hengittävissä moottoreissa korkealla polttoaineen rikkipitoisuudella. Vastaa aikaisempaa DM luokitusta.
  • CC - 1961 alkaen vapaasti hengittävät, turbo- tai mekaanisesti ahdetut moottorit. Vastaa aikaisempaa DM luokitusta.
  • CD - 1955 alkaen vapaasti hengittävät, turbo- tai mekaanisesti ahdetut moottorit erilaatuisilla polttoaineilla. Vastaa aikaisempaa DS luokitusta.
  • CD-II - 2-tahtidieselmoottorit. Korkea suoja kulumista ja likaantumista vastaan. Täyttää API CD vaatimukset.
  • CE - turbo- tai mekaanisesti ahdetut dieselmoottorit vuodesta 1983 alkaen. Korvaa API CD luokituksen.
  • CF-4 - 4-tahtiturbomoottorit vuodesta 1990 alkaen. Ylittää API CE vaatimukset öljynkulutuksen ja männänpuhtauden osalta.
  • CF - dieselmoottorit vuodesta 1994 alkaen, jotka käyttävät rikkipitoisuudeltaan (yli 0,5%) polttoainetta. Korvaa API CD luokituksen.
  • CF-2 - 2-tahtidieselmoottorit vuodesta 1994 alkaen. Erittäin korkea suoja kulumista ja likaantumista vastaan. Korvaa API CF-II luokituksen.
  • CG-4 - 4-tahtidieselmoottorit 1994 alkaen rikkipitoisuudeltaan alle 0,5% polttoaineella.
  • CH-4 - 4-tahtidieselmoottorit 1998 alkaen rikkipitoisuudeltaan alle 0,5% polttoaineella.
  • CI-4 - 4-tahtidieselmoottorit 2002 alkaen rikkipitoisuudeltaan alle 0,05% polttoaineella. Korvaa API CH-4, CG-4 ja CF-4 luokitukset.
  • CI-4 PLUS - 4-tahtidieselmoottorit 2004 alkaen. Korvaa API CI-4, CH-4, CG-4 ja CF-4 luokitukset.
  • CJ-4- 4-tahtidieselmoottorit 2007 alkaen. Korvaa API CI-4 PLUS, CI-4, CH-4, CG-4 ja CF-4 luokitukset. Tarkista moottorivalmistajan vaatimukset käytettäessä rikkipitoisuudeltaan yli 15 ppm polttoainetta.
Moottoriöljyjen API-luokitus (vanha) dieselmoottorit
  • DG (Diesel General) - dieselmoottorit normaaleissa ajo-olosuhteissa.
  • DM (Diesel Moderate) - kohtalaisen vaikeat ajo-olosuhteet, jolloin ajetaan alilämpöisellä moottorilla ja raskaasti kuormitettuna sekä käytetään rikkipitoista polttoainetta.
  • DS (Diesel Severe) - erittäin vaikeat ajo-olosuhteet - pitkäaikaista, raskasta ajoa sekä ajoa alilämpöisellä moottorilla - rakenteeltaan erikoislaatuisia moottoreita sekä erittäin rikkipitoisten polttoaineiden käyttöä.
Moottoriöljyjen ACEA C-luokitus pakokaasujenpuhdistusjärjestelmillä varustetuille moottoreille
  • C1 - Partikkelisuodattimella ja katalysaattorilla varustetut henkilö- ja pakettiautojen diesel- ja bensiinimoottorit, jotka vaativat alhaisen kitkan ja alhaisen viskositeetin "low SAPS" öljyä. Nämä öljyt pidentävät partikkelisuodattimen ja katalysaattorin ikää ja säilyttävät auton polttoainetalouden. Sisältää polttoaineensäästövaatimuksen (min 3,0% vs SAE 15W-40 vertailuöljy). Varoitus: näillä öljyillä on alhaisin "SAPS" koostumus eivätkä ne sovellu joihinkin moottoreihin ja soveltuvuus on tarkistettava auton ohjekirjasta.
  • C2 - Partikkelisuodattimella ja katalysaattorilla varustetut henkilö- ja pakettiautojen diesel- ja bensiinimoottorit, jotka vaativat alhaisen kitkan ja alhaisen viskositeetin öljyä. Nämä öljyt pidentävät partikkelisuodattimen ja katalysaattorin ikää ja säilyttävät auton polttoainetalouden. Sisältää polttoaineensäästövaatimuksen (min 2,5% vs SAE 15W-40 vertailuöljy). Varoitus: nämä öljyt eivät sovellu joihinkin moottoreihin ja soveltuvuus on tarkistettava auton ohjekirjasta.
  • C3 - Partikkelisuodattimella ja katalysaattorilla varustetut henkilö- ja pakettiautojen diesel- ja bensiinimoottorit. Nämä öljyt pidentävät partikkelisuodattimen ja katalysaattorin ikää. Varoitus: nämä öljyt eivät sovellu joihinkin moottoreihin ja soveltuvuus on tarkistettava auton ohjekirjasta.
  • C4 - Partikkelisuodattimella ja katalysaattorilla varustetut henkilö- ja pakettiautojen diesel- ja bensiinimoottorit, jotka vaativat "low SAPS" öljyä. Nämä öljyt pidentävät partikkelisuodattimen ja katalysaattorin ikää. Varoitus: nämä öljyt eivät sovellu joihinkin moottoreihin ja soveltuvuus on tarkistettava auton ohjekirjasta.
Moottoriöljyjen ILSAC luokitus (bensiinimoottorit)
  • GF-1 sisältää API SH ja Energy Conserving II (EC-II) vaatimukset. Kehitetty vuonna 1990 (päivitetty 1992) ja olis minimi vaatimus sen aikaisille amerikkalaisille ja japanilaisille autoille. EC-II öljy säästää 2.7% polttoainetta verrattuna referenssiöljyyn laboratorio-olosuhteissa.
  • GF-2 korvasi GF-1:n 1996. Öljyn täytyy täyttää API SJ ja EC-II vaatimukset. Tiukemmat vaatimukset fosforipitoisuuden, kylmäominaisuuksien, puhtaanapitokyvyn ja vaahtoamiseneston osalta.
  • GF-3 öljyn täytyy täyttää API SL ja EC-II vaatimukset. Entistä tiukemmat vaatimukset öljyn pitkäaikaisvaikutuksille pakokaasujen puhdistusjärjestelmille, parempi polttoainetalous, alhaisempi haihtuminen, puhtaampi moottori ja pidempi viskositeetin säilyminen.
  • GF-4 julkaistiin 2004 ja se perustuu API SM luokitukseen. Selkeästi kovemmat vaatimukset kuin GF-3 luokalla.
  • GF-5 mallivuoden 2011 ja aikaisempien autojen moottoreille. Parempi polttoainetalous ja suoja pakokaasujärjestelmille sekä sopivuus E85 polttoaineelle.